Elérkeztünk a kezdő fotós anyukáknak szóló cikksorozatunk hetedik egyben befejező részéhez. A mai témánk az elmosódott háttér készítése lesz.
A cikksorozat korábbi részeit itt olvashatod:
Hogyan vegyük rá gyermekünket a fotózásra?
Legalapvetőbb kompozíciós szabály a fotózásban
Mire figyeljünk a fényképek elkészítése során?
Hogyan készítsünk éles képet izgő-mozgó, szaladgáló, ugráló gyerkőcünkről?
Emlékszem, hogy kezdőként, kompakt géppel mindig csak ábrándoztam és irigykedtem, ha gyönyörű elmosódott hátterű fotót láttam.
A jó hír, hogy nem reménytelen dolog kompakt géppel sem elmosódott hátteret készíteni!
Kétségtelen, hogy megint csak a tükörreflexes gépek tulajdonosai vannak előnyben … bár nem feltétlen a kit objektívvel rendelkezők. De egy 50mm f/1.8-as olcsó fix objektívvel már csodákat lehet művelni … összehasonlítva legalábbis egy kompakt gép nyújtotta lehetőségekkel. A fenti fotót 50mm f/1.8-as objektívvel készítettem.
Nézzük mitől függ az elmosódott háttér, azaz a mélységélesség?
Először is tisztázzuk a mélységélesség fogalmát! Mélységélesség alatt azt a tartományt értjük a fotón, amely még éles. Tájfotóknál nagy mélységélesség elérése a cél, azaz, hogy minden képrészlet éles legyen, míg portré készítésénél kis mélységélesség elérésére törekszünk, azaz a fotóalanyunk legyen éles és a háttér elmosódott.
Mélységélességet több dolog befolyásolja.
1. Rekeszérték (f-szám)
Minél kisebb rekeszértéket állítasz be a gépeden, annál kisebb mélységélességet tudsz elérni.
Egy 50mm f/1.8-as objektívnél ez az 1.8-as érték, kit objektívnél (ami a fényképezőgéphez “jár”) a 3.5-ös értéket lehet minimálisan állítani.
Ahhoz, hogy magad határozd meg a rekeszértéket az auto üzemmódról megintcsak át kell merészkedj a rekesz előválasztás üzemmódba (Av, A) ekkor tudod a géped által elérhető legkisebb f-számot, rekeszértéket beállítani.
De minimum kapcsolj át a motívumprogramok közül portré módba! Már ezzel is tudathatod a gépeddel, hogy neked most az elmosódott háttér a fontos.
Szemléltető példának most én is kit objektívvel portré módban fotóztam. … Olivér lelkes arckifejezésétől kérlek tekints el! :)
Kiinduló fotó: Portré módban f/4.5-ös rekeszértéket állított a gép. Zárójelben jegyzem meg, hogy fokozhattam volna a háttér elmosódás hatását, ha az AV – rekeszelőválasztás módot választom és beálítom a legkisebb rekeszértéket (f/3.5).
2. Lépj közelebb a témához!
Minél közelebb vagy a fotóalanyodhoz, a háttér annál inkább válik elmosódottá. Mindössze egy fél métert léptem közelebb Olivérhez:
3. Háttértől való távolság
Minél távolabb van a fotóalanyod a háttértől, annál elmosódottabb lesz a háttered. Ezúttal Olivér lépett közelebb hozzám egy bő fél métert.
4. Plusz zoomolj rá!
Hasonló eredményt tudsz elérni, mintha közelebb lépnél a témádhoz. Fontos, hogy az optikai zoom keretein belül zoomolj. Digitálisan ne közelíts rá a témára!
Minden egyes fotónál csak hajszálnyi a változás, de a kiinduló és végleges fotó között azért már érzékelhető a különbség.
Biztatásképpen megmutatom a kompakt géppel készült fotómat is: a bal oldali fotót 2 évvel ezelőtt készítettem kompakt géppel a fenti lépéseket betartva:
Megintcsak zárójelben jegyzem meg, hogy azért a kompakt gépnél jóval nagyobb a távolság a háttér és a téma között, mint a fenti szemléltető fotóknál, ahol 1-2m volt a távolság Olivér és a fal között. Ezért azt javaslom, hogy inkább szabadban próbálgasd az elmosódott háttér elérését különösen kompakt géppel.
Hoffmann Noémi
További tanácsokat és cikkeket olvashatsz Hoffmann Noémitől a következő oldalon: https://fotozzklikkben.wordpress.com/