A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Hírdetés
Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Müller Nándor, Barangolások a Pilisben és a Visegrádi-hegységben című könyve a Manóprogram csapatát is a szabadba csábította. Választásunk a séták között található, Vadregényes séta a Szurdokban útitervre esett. Amit ezúttal figyelembe vettünk, a könnyű megközelíthetőség, a viszonylag rövid táv és a mese szép útvonal.

A Dera–patak által kivájt szurdokvölgy a Pilis mészkőszirtjeit és a Visegrádi-hegység vulkanikus kőzeteit elválasztó törésvonal mellett található.

Dera-patak, Szurdokvölgy  Dera-patak, Szurdokvölgy

Pattanjunk hát autóba, és vegyük célba a Pomáz és Pilisszentkereszt közötti útszakaszt. Résen kell lennünk, mert Pomáz térségét elhagyva az út bal oldalán, egy betonozott utat kell meglátnunk. Ez az út vezet a Szurdok bejáratához, ahol gépkocsi parkolót is találunk. Annak sem kell kétségbe esnie, aki esetleg túlszalad a lehajtón, a Pilisszentkereszt táblát követően azonban vissza kell fordulnia, és immár az út jobb oldalán, nagyjából két kanyar után kell erősen figyelnie a leágazást. Kitáblázva sajnos nincsen, semmi sem utal arra, hogy a bozótos túlsó oldalán páratlan szépségű kiránduló útvonal bújik meg.

Azok, akik távolsági busszal érkeznek, Pilisszentkereszten, az első megállónál szállhatnak le. Bal kéz felé találják a Szurdok felső végéhez vezető KÉK- jelzésű turistautat. Ők a Manóprogram által megtett kirándulást fordítva teljesíthetik.

A parkolót elhagyva barátságos fahídon kelhetünk át a Szurdok bejáratához. A Dera-patakot követve  csodálatos sétában lesz részünk. Amennyiben szerencsés időpontban érkezünk, tehát az időjárás néhány nappal korábban csapadékos volt, akkor a patak vidáman csobog mellettünk, ám az ösvény, melyen haladunk már eléggé megszikkadt ahhoz, hogy a sár ne okozzon problémát. Sajnos meleg, aszályos nyarakon előfordulhat, hogy a vízesések moraját nélkülöznünk kell, mert a meder teljesen kiszárad.

Több helyen említik, hogy a Szurdok még nyáron is hűvös, ám a csábító sziklák, kidőlt fatörzsek olyan plusz mozgás lehetőséget biztosítanak a srácok számára, amely rendesen megizzasztja őket. A megfelelő cipő azonban elengedhetetlen, mert az ösvény néhol magasan, a meredek szurdokvölgy oldalában halad, máskor pedig a patak meder mellett vezet. A két partot fahidak kötik össze, melyek mesebeli hangulattal töltik meg az amúgy is vadregényes tájat.  A lankásabb partszakaszoknál lehetőségünk nyílik arra, hogy közelebb merészkedjünk zúgókhoz, és vízesésekhez.

A Szurdok természeti adottságaiból következik, hogy nem lehet eltéveszteni az utat, ennek ellenére a KÉK- turistajelzést néhány méterenként megtaláljuk a hidakon, és fatörzseken.

A szurdokvölgy egy mesterséges gáttal ér véget. A kis tó partján tűzrakóhelyet és padokat találunk. Arra azonban készüljünk, hogy hulladékgyűjtőt nem helyeztek ki, így az esetleg felhalmozódott szemetet magunkkal kell vinnünk.

A KÉK- jelzést követve a békésen csobogó patak mellett haladhatunk Pilisszentkereszt irányában. A régi mészégetőkemencék után már csak egy kis emelkedő vár ránk, hogy beérjünk a faluba. A parkolót azonban jó 500 méterrel keletebbre találjuk. Szerencsére nem kell a forgalmas műút mellett mennünk. A Pilisszentkereszt végét jelző tábla után jobbra, egy világos színű betonút egyenes személygépkocsinkhoz vezet. A táv felénél lábunk alól elfogy a mesterséges ösvény, itt folytassuk utunkat a kitaposott gyalogúton az erdőn át.

A táv nagyjából 2,5 kilométer, mely 1,5-2 óra alatt kényelmesen teljesíthető. Tekintve, hogy nincsenek meredek emelkedők, és jól kiépített út vezet célunkig, kalandvágyó óvodásokkal is nekivághatunk a túrának.

Dera-patak, Szurdokvölgy  Dera-patak, Szurdokvölgy

Legközelebbi rendezvények

Tetszik a Manóprogram?

Kövess minket a Facebookon is!