A Börzsöny faanyagát, bányáinak kövét 1893-1951 között egyre kiterjedtebb, több mint 200 km hosszú kisvasútvonal-hálózat igénybevételével szállították a vasúti, dunai, közúti rakodókhoz. A nagybörzsönyi hálózat 1908-ban jött létre, mely 1920-tól, a Trianoni békediktátum érvénybe lépésétől értelmét vesztette, mert elzárta községünket az Ipolyon túli területtől és piactól.
Ezt követően az esztergomi érsek, mint földbirtokos 1922-24 közt megépítette a szobi vasút meghosszabításaként a Márianosztra - Nagyirtás - Kisirtás vonalat, melyet levezettek Nagybörzsönybe is.
A kisvasút rajongók összefogásánakeredményeképpen a Pest megyei Területfejlesztési Tanács, a GM, az FVM, a KVM és a NKÖM támogatásával, a nagybörzsönyi önkormányzat kezelésében, már műemléki védettség alatt 2002 szeptember 7-én a Nagybörzsöny - Nagyirtás szakaszon újraindult a forgalom.
A Nagybörzsönyi Kisvasút egy különleges vonalvezetésű hegyivasút, Magyarország egyetlen csúcsfordítós vasútvonala. Jelenleg 8 km hosszan kanyarog Nagybörzsönytől-Nagyirtásig, ám a folyamatban lévő fejlesztések elkészültével a Duna-parti Szobról indulva egyben a legnagyobb szintkülönbséget legyőző hazai vasútvonal is lesz. 2009-ben 101 éves a Nagybörzsönyi Kisvasút.
Információ és különvonat rendelése az üzemeltetőnél:
Nagybörzsönyi Polgármesteri Hivatal
Nagybörzsöny, Rákóczi utca 2., Tel.:27/378-025
Megközelíthetőség: Budapestről Göd felé, Vácon keresztül a 12-es számú úton. Szobon át egészen Ipolytölgyesig, majd tovább haladva jobbra elfordulni Nagybörzsöny felé.
A kisvasút Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasza 2009-ben még október végéig, hétvégenként üzemel.
Indulási időpontok Nagybörzsönyből: 10:15, 12:15, 14:50
Indulási időpontok Nagyirtásról: 11:15, 13:15, 15:50
Forrás: www.utazzitthon.hu