A Manóprogram csapata ezúttal a LEGO Magyarországi képviseleténél járt, hogy közelebbről is megismerkedjen a cég történetével, a nyíregyházi gyár mindennapjaival, és a legújabb LEGO DUPLO termékekkel.
Az izgalmas délelőtt során csapatunk néhány olyan fejlesztő játékkal ismerkedett meg, melyeket szeretnénk veletek is megosztani! A játékos feladatokhoz nincs szükség hatalmas LEGO® készletekre, pusztán egy tégla szettre, azaz a nyolc bütyökkel ellátott építőelemek közül a sárga, a narancssárga, a piros, a kék, a világoskék, és a zöld téglatestekre.
Készítsük hát elő a kellékeket, és induljon a móka! A feladatok iskolás és óvodás gyerekek számára is izgalmas kihívást jelentenek, és minden bizonnyal sok vidám percet szereznek.
Játék a színekkel - Mozdulj, mutasd!
Korcsoport: 3-6 évesek
Játékforma: frontális
Eszközök: LEGO® DUPLO 6 db-os tégla szett
Játék menetének leírása
1. Az óvónő megkéri a gyerekeket, hogy az általa felmutatott elemek színe szerint válogassanak a dobozukból és tegyék le maguk elé az asztalra. (2-3 szín korosztálytól függően pl.:piros, narancssárga, kék)
2. Megbeszéli a gyerekekkel, hogy melyik színhez milyen mozgásforma tartozzon. pl. piros – egy fordulat helyben, narancssárga-guggolás, kék-nyújtózkodás.
3. Elmondja a feladatot: amelyik színnek a nevét hallják, azt az elemet vegyék a kezükbe, az adott mozgás elvégzése közben mutassák fel, majd újra tegyék le az asztalra.
4. Kisebbeknél az óvónő, nagyobbaknál a játék megismerése után, egy-egy gyerek is mondhatja a színeket.
5. Akik többször eltévesztik, azokkal érdemes kis csoportban újra játszani.
6. Nehezítés: - egyre gyorsabb ütemben hallják a színeket, - ugyanazt a színt egymás után kétszer, háromszor hallják. - 5-6 éveseknek rövid történetbe, mesébe beépítve (nagyobb koncentrálást igényel a gyerekektől)
Fejlesztési területek:
- memória
- feladattudat
- osztott figyelem
- /kicsiknél/ színek gyakorlása
Memória, figyelem
15-20 perc
Mi van a kendő alatt?
Korcsoport: 4-6 évesek
Játékforma: 2 csoport 4-5 fő
Eszközök: LEGO® DUPLO 6 db-os tégla szett
Előzetes feladatok: az óvónő korcsoporttól függően 3-6 db téglából mind a két csoportnak egy-egy alakzatot épít. A gyerekek nem láthatják. Leteszi a csoportok asztalára és letakarja egy-egy kendővel.
Játék menetének leírása
- Az óvónő elmondja a játék menetét: próbálják meg ugyan ezt az alakzatot közösen megépíteni, úgy, hogy nem nézik meg, csak a kezükkel tapintják a kendőn keresztül. Az a játékszabály, hogy egyszerre mindig csak egy gyerek tapinthat, és adott időre el kell készülniük.
- Összehasonlítják, mennyire egyezik az eredetivel.
- A csoportok beszámolnak a közös munka sikeréről, nehézségeiről. Hogyan tudták a belső látásukat használni tapintás után?
- Később lehet úgy is játszani, hogy a csoportok egymásnak építenek titkosan alakzatot. A játék menete megegyezik a fentiekkel.
- A játék alkalmas egyéni fejlesztésre is. Felzárkózatásnál 2 téglával kezdjünk, tehetséggondozáskor 6 tégla többszöri elfordításával, változó számú bütyök letakarásával bonyolultabb alakzatot rejtsünk el.
Fejlesztési területek:
- figyelem
- emlékezet
- belső látás
- kombinációs képesség
- kooperáció
- tolerancia
Kooperáció
25-30 perc
Játék a fantáziával
Korcsoport: 4-6 évesek
Játékforma: 3-4 kisebb létszámú csoport
Eszközök: vegyes LEGO® DUPLO elemek
Játék menetének leírása
- Az óvónő megkéri a gyerekeket, hogy válasszanak közösen a dobozból figurákat, vagy építsenek megállapodásuk szerint.
- Találjanak ki közösen egy rövid mesét róla, és építsék meg hozzá a mese helyszínét, vagy helyszíneit.
- Meséljék, és játsszák el a meséjüket a többi csoportnak!
- A játék után mondják el, hogyan tudtak együtt dolgozni, részt vett-e mindenki a közös munkában, hogyan tudtak volna még jobban együttműködni.
- Korcsoport szerint, de mindenképpen időkorlátot kell a gyerekeknek meghatározni ehhez a feladathoz.
Nehezítés: az óvónő kiválasztja az egyik elhangzott mesét, és arra kéri a csoportokat, hogy folytassák azt, közös megbeszélés után. Építsék meg a folytatás helyszínét (helyszíneit), majd meséljék el szerintük, hogyan fejeződik be a történet.
Fejlesztési területek:
- tolerancia
- türelem
- verbális kommunikáció és kifejezőképesség
- fantázia
- együttműködés
- finom-motorika
Finommozgás
5-10 perc
Most légy ügyes!
Korcsoport: 4-6 évesek
Játékforma: páros
Eszközök: LEGO® DUPLO 6 db-os tégla szett, vegyes LEGO DUPLO elemek
Játék menetének leírása
- Az óvónő megkéri a gyerekeket, hogy válasszanak párt maguknak, akivel együtt szeretnének játszani.
- Minden gyerek egy kis asztal két oldala elé térdel vagy áll (attól függ, milyen magasak az asztalok, gyerekek), egymással szemben. A gyerekek kezében egy-egy elem, az asztal közepén a harmadik.
- Az óvónő elmondja a játékszabályt: a kezükben lévő DUPLO csúsztató lökésével a szabadon álló téglát úgy kell a másik felé lökni, hogy az asztal szélén túl csússzon, de ne essen le.
- Minden jól sikerült lökést egy DUPLO elemmel jelezzenek, amit a maguk térfelén gyűjthetnek. Az idő lejárta után összeszámolják, kinek, mennyi elemet sikerült összegyűjteni.
- Utána az óvónő vezetésével megbeszélik, hogy mi volt a játék nehézsége. Akik a legtöbb elemet tudták gyűjteni, azok tanácsot adnak a többieknek, hogy mire figyeljenek.
- Újabb játék, esetleg párcserével.
- A játék után megbeszélik, kinek sikerült az előzőnél több elemet gyűjteni.
- Lehetőleg ne az egymás elleni versengés, hanem a saját teljesítmény fokozása és ennek kapcsán elért sikerélmény legyen a cél.
Ismétlések száma: 3-szor (párcserével)
Fejlesztési területek:
- finommotorika
- finom-mozgás
- koncentrálás
- szabálytudat
- esetleg konfliktus megoldás
Irányok
10-15 perc
Élő téglák
Korcsoport: 4-6 évesek
Játékforma: 6 fős csoportokban
Eszközök: csoportokként egy LEGO® DUPLO 6 db-os tégla szett
Játék menetének leírása
- Az óvónő megkéri a gyerekeket, hogy mindenki válasszon egy téglát a 6-ból, fogja a jobb kezébe és alkossanak kört. Mindenki azt a téglát fogja játszani, amit kiválasztott.
- Elmondja a játékszabályt: mindig az utasításnak megfelelően helyezkedjenek.
- Utasítás minta: piros üljön középre (eközben az óvónő építi az asztalon, amit mond), citromsárga guggoljon a piros bal oldalára, a világoskék álljon a piros elé, a zöld guggoljon a világoskék jobb oldalára, a narancssárga üljön a citromsárga bal oldalára, a sötétkék térdeljen a citromsárga mögé.
- A játék végén az óvónő megkéri a gyerekeket mondják el, hogy ők hol helyezkednek el a többi 5-höz képest. pl. piros előtt vagyok, a zöld bal oldalán vagyok, stb…
Nehezítés: -a téglák kapcsolódjanak össze
Ehhez utasítás minta: a zöld üljön középre, a narancssárga térdeljen a zöld bal oldalára, a citromsárga helyezkedjen a zöld és a narancssárga közé, a sötétkék kösse össze a zöldet a narancssárgával, a világoskék álljon a sötétkék elé, a piros guggolva kösse össze a narancssárgát a citromsárgával
(Az összekötéseknél bármelyik végtagot használhatják, és a csapattársak szóban segíthetik egymást.)
Fejlesztési területek:
- csapatszellem erősítése
- viszonyfogalmak /elé, mögé, közé, jobbra, balra/ elmélyítése
- verbális kommunikáció