A gyerekek már egészen kis korban örömmel keresik a összefüggéseket és a kihívásokat. Iskolás kortól remek szellemi erőpróba a Piatnik legújabb, saját fejlesztésű társasjátéka a Rejtély a babaházban.
A látványos dobozban megtaláljuk a játéktáblát, mely egy teljes babaházat ábrázol, különféle helyiségekkel, lépcsőházzal, padlással és pincével. A mellékelt leírásból megtudhatjuk, hogy Anna 8. születésnapjára csodás babaházat kap. A szépen megmunkált házhoz baba is tartozik. A fekete ruhás játékbaba ujján csodás fekete gyűrű díszeleg. A születésnapi zsúr alatt azonban eltűnik Lisette Black baba gyűrűje. Anna vigasztalhatatlan. Vajon ki lopta el?
A babák összefognak, hogy megtalálják a tettest. Minden babaházban lakó baba gyanús, hiszen csak ők férhettek az ékszerhez.
Ami segítségedre lesz a nyomozásban:
-28 darab kártya
-20 darab történetlapka
-8 darab takarómappa
-1 darab jegyzettömb
A babák kartonmását megtaláljuk a dobozban. Egy kattintás, és talpra állíthatjuk őket a műanyag tartóval. Miután a játékok felsorakoztak a babaház előtt, minden résztvevő választ magának egy figurát, magához vesz egy takarómappát egy jegyzetlappal. Utóbbiból 100 darab került a csomagba, így bátran ráírhatjuk megfigyeléseinket, gyanúinkat, marad elég a következő partikhoz.
Az előkészületek során elhelyezünk 4 darab történetlapkát 4 szabadon választott szobában, ügyelve arra, hogy úgy helyezzük el, hogy senki se láthassa meg, mi van rajta. Ezek a lapok fogják megadni, hogy mikor, miért, hogyan követték el a bűntényt.
Ezt követően a kártyák közül hármat színével lefordítva becsúsztatunk a tábla alá úgy, hogy senki se láthassa. Ezek a lapok mutatják majd meg, hogy ki volt az elkövető, melyik helyiségben, hová rejtette el a gyűrűt. A fennmaradó lapokat egyenlő részben kiosztjuk a játékosok között, a fennmaradó lapokat pedig színükkel lefordítva elhelyezzük egy-egy helyiségben.
Tekintve, hogy nem használunk dobókockát, a játékot úgynevezett akciók segítségével játsszuk. Egy lépés során 3 akciót hajthat végre az aktuális játékos.
Választhatjuk, hogy:
- Egyik helyiségből átmegyünk egy másikban, miközben legfeljebb két másik szobán haladunk át. Azaz maximum hármat léphetünk saját karakterünkkel. A fel nem használt lépéseket nem vihetjük tovább. Amikor ismét ránk kerül a sor, újból 3 akciót hajthat végre.
- Egyik szobából átmegyünk egy szomszédos helyiségbe és felvetjük gyanúnkat. Azaz elmondjuk, hogy ki, abban a helyiségben amelyikben éppen tartózkodunk, hová rejtette az ékszert. Egy "feltételezés"2 akciónak számít.
- Egyik szobából átmegyünk egy szomszédos helyiségbe és felveszünk egy történetlapkát. Egy történetlapka megtekintése 2 akciónak számít.Természetesen nem mutatjuk meg társainknak a lapot.
- 3 akciópontért felfordítunk egy kártyát és magunkhoz vesszük. Ez a lap nálunk marad a játék végéig.
Amennyiben a jegyzetlapot áttanulmányozzuk, láthatjuk, hogy két részre osztott segédanyagot találunk. A bal oldalon kaptak helyet a feltételezésünkre adható válaszok, azaz megtaláljuk felsorolva az összes baba nevét, a ház minden helyiségét és azt, hogy hol lapulhat a gyűrű. A másik oldalon a történetlapkákon látható válaszok vannak, azaz hány órakor, miért és hogyan követték el a tettet. Érdemes minden új információt jelölni a lapon. A történetlapkákon található információt könnyű jölölni, ám a gyanúsítottak listája igen terjedelmes.
Minden "feltételezésnél" megadunk egy nevet, egy helyiséget és egy rejtekhelyet. A megvádolt karaktert ilyenkor minden esetben magunk mellé szólítjuk abba a helyiségbe ahol mi tartózkodunk, és amelyre kérdezni szeretnénk, akkor is, ha nem a sajátunk, vagy nem kapcsolódik egyetlen játékoshoz sem. Ezt követően minden játékos átnézi saját lapjait, és abban az esetben, ha a megnevezett baba, hely vagy tárgy nála van, egyet közülük megmutat a kérdezőnek úgy, hogy a többiek ne lássák. Akkor is csak egyet mutat meg, ha a több lap is van nála.
A kérdező ilyenkor szorgosan jegyzetel, jelöli a látott lapokat is, illetve azt is, hogy melyik az a kártya, ami nem bukkant fel ezúttal, de elképzelhető, hogy játékban van, azaz nem a tábla alá elrejtett három lap között találjuk.
Célszerű azokat a helyeket, babákat és tárgyakat is kihúzni, melyek nálunk vannak (ebbe nem tartozik bele az a karakter, akivel a játék során lépünk, hiszen a baba kártyája bekerülhetett a játéktábla alá, azaz a mi bábunk lesz az elkövető), hogy tudjuk, ezekre már nem kell rákérdezünk.
A játék célja, hogy mi zárjuk ki elsőként a gyanúsítottakat és megoldjuk a rejtélyt.
A blöfföt tiltja a szabályzat, azaz nem tagadhatjuk le a nálunk lévő kártyát, annak érdekében, hogy megtévesszük játékostársunkat, illetve nem vehetjük bele a feltételezésbe a nálunk lévő lapokat, annak érdekében, hogy biztosak lehessünk benne, a játékosok csak azt a lapot mutatják majd meg, melyre tényleg kíváncsiak vagyunk. Tehát ha egy olyan helyiségben vagyunk, melynek lapja nálunk van, és olyan tárgyra kérdezünk, mely szintén a birtokunkban van, könnyedén megállapíthatjuk, hogy játékban van-e az a karakter, akire gyanakszunk, vagy a játéktábla alatt lapul.
A játék akkor ér véget, amikor valaki hiánytalanul előterjesztette feltételezését, és mind a 7 pontban egyezik a feltételezése a lapok tartalmával.
Pierrot, ezt a különleges a társasjátékot eredetileg a székesfehérvári Hetedhét Játékmúzeum felkérésére, az ott kiállított, különleges szépségű babák és babaház-enteriőrök felhasználásával készítette.